Зворотній зв'язок, ваші запитання та виконані завдання відправляйте на мою електронну пошту: lasyrija@gmail.com
або на вайбер 050 138 2423
Вправа 1.
Спишіть. Підкресліть прикладки. Чим вони виражені і яким способом зв'язку
з'єднані з пояснюваними словами?
1. І гірко плаче Ярославна в
Путивлі-граді на валу. (Мал.) 2. А дівчина-сиротина6 у наймах марніє. (Шевч.)
3. Знову, ластівочко-серце, ти вернулась. (Граб.) 4. Очі-гудзики дивилися
просто перед собою. (Смолич.) 5. Виступає круглий місяць з сестрою-зорею.
(Шевч.).
Вправа2. Доберіть до іменників Київ, юнак, повість, пароплав, журнал прикладки і складіть з ними речення.
Дієслова активного стану позначають дію, джерелом якої виступає сам виконавець дії (у реченні він — підмет): Співак виконує арію. Виконувана дія безпосередньо спрямовується на предмет (у реченні це прямий додаток, виражений іменником або займенником у знахідному відмінку без прийменника).
Дієслова пасивного стану вказують на дію пасивну, тоді об'єкт дії стає підметом, а суб'єкт — додатком у формі орудного відмінка без прийменника: Арія виконується (виконана) співаком. Дієслова пасивного стану творяться від дієслів активного стану за допомогою постфікса -ся.
Дієслова зворотного стану позначають дію, спрямовану на дійову особу: Молоді цілуються — люди з них милуються (І. Муратов). Такі дієслова мають постфікс -ся:
Візьміть до уваги, що українська мова уникає пасивних конструкцій, природніше сказати вас запрошує директор, ніж ви запрошуєтеся директором.
Зразок. Відомий український композитор і письменник Микола Аркас усе життя був вдячний матері. (В. Жадько) — Микола Аркас — відомий український композитор і письменник — усе життя був вдячний матері.
Нащадок племені фулярів із Сенегалу Айра Олдрідж народився у Нью-Йорку. (М. Шудря) Дочка київського князя Ярослава Мудрого Анна у серпні 1049 року взяла шлюб із французьким королем Генріхом І. (О. Балабко) Студент Київського університету Олександр Тулуб познайомився з улюбленим викладачем філологічного факультету, українським письменником Миколою Івановичем Костомаровим. (3. Тулуб)
2. Запишіть речення. Відокремлені члени речення підкресліть. Різновидом якого члена речення є прикладка? Визначте поширені й непоширені прикладки.
Такий пісенний добрий лад в землі моєї — України. (М. Сингаївський)
Я кланяюсь народу-сівачу, його святині-пісні незабутній.
(П. Перебийніс)
І пісня — сонячна душа народу — злетіла в небо, плавна і дзвінка. (М. Сингаївський)
І долинає дивний спів — сама мелодія, без слів. (О. Ющенко)
Усе шукаю день при дні ту пісню — матір, і надію, і рідну посестру мені. (А. Малишко)
Використане джерело: https://subject.com.ua/lesson/mova/8klas_1/54.html.
1. Хто окрім тебе любий допоможе схололу душу нині пробудить? (М.Воробей). 2. А я не знаю нічого ніжнішого окрім берези (Леся Українка). 3. Ця несподівана зустріч зворушила всіх особливо дітей (В. Минко). 4. Там замість житечка в теплеє літечко терен зацвів (Г.Чупринка). 5. У хліві крім ластів’ячого гнізда під кроквою нічого не було (Гр. Тютюнник). 6. А тепер замість крила парусника Тоня й Віталій бачать вдалині посеред затоки темну непорушну гору якусь (О. Гончар). 7. Ягід навколо особливо дикої малини була сила-силенна (В.Донченко). 8. За винятком баби Оришки малий Чіпка нікого не любив (Панас Мирний).
Вправа 2. Продовжіть речення, щоб утворилися речення з відокремленими додатками.З'ясуйте, які значення вони мають.
1.На поле вийшли всі…2.Сад
зацвів…3.Усім можна поступитися в
житті… 4.Можна все зрозуміти…
Немає коментарів:
Дописати коментар